Aranyhíd EGYMI

Bemutatkozás

Intézményünk, az Aranyhíd EGYMI gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai nevelési-oktatási intézmény, ahol tanulásban akadályozott, értelmileg akadályozott, autista és halmozottan sérült gyermekek óvodai nevelése, általános iskolai, szakiskolai, valamint készségfejlesztő iskolai nevelése-oktatása folyik szegregált formában. Azok a gyermekek és tanulók járnak ide, akik a szakértői bizottság szakvéleménye alapján a többségi nevelési, oktatási nevelési intézményekben nem nevelhetők.

Intézményünk feladata a Szombathelyen, és vonzáskörzetében élő fogyatékos gyermekek szakszerű, egyéni szükségletekhez igazodó ellátása, 3 éves korától akár a jogszabály által meghatározott felső életkorhatárig történő fejlesztése.

1922-ben, a Dunántúlon elsőként Szombathelyen indult el az értelmi fogyatékosok külön osztályban történő oktatása, majd 1932-től önálló intézményként működhetett tovább a kisegítő iskola, a mai Aranyhíd EGYMI elődje.

Bár a lehetőségek és a módszerek száz év alatt sokat fejlődtek, a cél azóta sem változott: a tanulók alapkészségeinek kialakítása, fejlesztése, erősítése, mely alapja lehet személyiségük minél teljesebb kibontakoztatásának.

Az oktató, nevelő, fejlesztő munka során az intézmény szakemberei arra törekednek, hogy a gyermekek, tanulók megkapjanak minden segítséget ahhoz, hogy a sérülésből fakadó hátrányaikat csökkenteni tudják.

Célunk, hogy ezen az úton haladva az otthoni/családi környezet biztos háttereként elősegíthessük személyiségük kibontakoztatását, eljuttathassuk őket az önállóság általuk elérhető legmagasabb fokára, mindezt egy befogadást és elfogadást biztosító, motiváló környezetben.

Ahogy azt intézményünk pedagógiai hitvallásában megfogalmaztuk:

„Hisszük, hogy minden gyermek és fiatal önmagában egy teljes egységet alkotó kerek egész.

Valljuk, hogy mindannyiunkban ott rejtőzik valami, ami különlegessé tesz bennünket, valamilyen egyedi képesség, amit felajánlhatunk a világnak. Célunk, hogy ezeket a különleges ajándékokat – amelyekből egyedi emberként mindenki magával hoz egyet vagy többet e világba – észrevegyük, és észrevetessük másokkal is.”

A szerteágazó feladatokat nagy létszámú, felkészült gyógypedagógus gárda végzi.

Fontos feladatunknak tekintjük a gyógypedagógus utánpótlás képzésének segítését Az

intézmény minden szektorában fogadjuk a gyógypedagógusokat, gyógypedagógiai segítő munkatársakat képző intézmények hallgatóit, számukra a szakmai gyakorlat lehetőségét biztosítjuk. Felkészült kollégák gyakorlatvezető tanárként végzik a választott hivatásra történő felkészítésüket.

Az iskolai tagozaton a sajátos nevelési igényű tanköteles korú tanulók nappali rendszerű, általános műveltséget megalapozó iskolai oktatása folyik.

A tanulásban akadályozott gyermekek számára 1-8. évfolyamon folyó általános iskolai oktatás után lehetőség van a szakiskolai képzésre. A tanulók érdeklődésük, és tanulmányi eredményeik alapján a 9. előkészítő osztály elvégzése után 2 év alatt szakmajegyzékben szereplő részszakmákat (sütőipari munkás, parkgondozó, asztalosipari szerelő, szobafestő, falazó kőműves), valamint egyéb képesítéseket (családellátó, számítógépes adatrögzítő) szerezhetnek.

A tankötelezettség hosszabbításának lehetősége miatt a tanulók akár két-három képzés ismereteit is elsajátíthatják, növelve ezzel a munkaerőpiacon történő elhelyezkedésük esélyét.

Értelmileg akadályozott tanulók számára az oktatás-nevelés általános iskolai szakaszán négy csoportban történik a nevelés-oktatás. A nyolcadik évfolyam elvégzését követően ők a készségfejlesztő iskolai képzésben folytathatják tanulmányaikat, ahol a két előkészítő évfolyam után háromféle gyakorlati életre felkészítő kétéves képzésbe való becsatlakozásra van lehetőség szövött tárgy készítő – udvaros – háztartástan, kert- és parkápoló – informatikai eszközök használata – habilitációs munkavégzés, valamint agyagtárgy-készítő – kisegítő takarító gyakorlati képzésekben.

Az általános iskola öt osztályában történik az autista tanulók oktatása. A kétféle középfokú képzésbe egyéni adottságaiknak, tanulási képességeiknek megfelelően ők is bekapcsolódhatnak.

Iskolánk szakemberei két iskolai csoportban végzik a súlyosan-halmozottan sérült gyermekek fejlesztő nevelés-oktatását.

Intézményünk a 2011. évi CXC köznevelési törvény rendelkezésének megfelelően utazó gyógypedagógiai hálózatot működtet, mely a Szombathelyi Tankerülethez tartozó iskolákban végzi az integráltan tanuló sajátos nevelési igényű tanulók gyógypedagógiai megsegítését, rehabilitációs órák keretében segíti a többségi iskolák tantervének megfelelő előrehaladását, képességei fejlesztését, ezen kívül a súlyosan-halmozottan sérült tanulók otthoni fejlesztését.

I