Tigris csoport
Füles csoport
Zsebibaba csoport
Nyuszi csoport
Autizmussal élő gyermekeket fogadó csoportok.
Az autizmussal diagnosztizált gyermekek száma folyamatosan emelkedik. Csoportjaink létszáma is minden évben nőtt, jelenleg 9-10 fő. Gyermekeink nem csak autizmus spektrum zavar diagnózissal jöhetnek a csoportjainkban. Ebben a korban gyakori, hogy helyette a pervazív fejődési zavar, egyéb pszichés fejlődési zavar, vagy nem meghatározott pervazív fejlődési zavar diagnózist kapják a gyermekek.
A gyermekek ellátását csoportonként 2 gyógypedagógus, 1 gyógypedagógiai asszisztens és 1 dajka végzi.
Az autizmussal élő gyermekek jellemzése
Az autizmussal élő gyermeknek nehézségei vannak a kölcsönösséget igénylő szociális készségek, illetve a rugalmas gondolkodás és kreativitás területén. Sokan nem beszélnek, vagy beszédük későn indul. Károsodott a kommunikáció, a beszéd megértése – még a jól beszélők esetében is – sérült. Jellemző még az egyenetlen intelligencia, illetve képességprofil és a következményes sztereotip viselkedés, érdeklődés, aktivitás.
A deficitek okozta elsődleges és másodlagos viselkedési tünetek az igen súlyostól a csaknem tünetmentességig változhatnak, és az élet különböző szakaszaiban különböző formában jelentkezhetnek. Új helyzetben, váratlan események hatására felerősödhetnek . A tünetek változatossága mellett az autizmus súlyossága széles skálán szóródik.
Az autizmus spektrum zavarok gyakran társulnak egyéb problémákkal, mint például:
- értelmi fogyatékosság, mint a leggyakrabban társuló fejlődési zavar
- beszéd-, érzékszervi-, mozgás- vagy „más” fogyatékosság
- viselkedésproblémák, pl. agresszió, auto-agresszió
- étkezési és alvási zavarok
- figyelem és hiperakativitás
Az autizmus olyan fejlődési zavar, mely súlyosan akadályozza a tárgyi és szociális környezet megértését, a célszerű, adaptív viselkedés fejlődését.
Ezért esetükben az élő nyelv és a szociális közvetítés helyettesítendő és kiegészítendő egyénre szabott vizuális környezeti támpontokkal. A vizuális környezeti támpontokat összefoglalóan protetikus környezetnek nevezzük. A környezet adaptálásának célja a tájékozatlanság, bizonytalanság, az újtól, ismeretlen eseménytől való szorongás csökkentése, és a frusztrációból következő inadaptív viselkedések megelőzése.
Az autizmussal élő gyermekek óvodai nevelésének célja az elemi adaptív viselkedések kialakítása:
- szociális, kommunikációs készségek célzott fejlesztése,
- az autizmusból és a társuló fogyatékosságokból eredő fejlődési elmaradások lehetséges célirányos kompenzálása,
- a sztereotip, szociálisan nem megfelelő viselkedések kialakulásának megelőzése, illetve korrekciója,
- a fogyatékosság specifikus, protetikus, augmentatív környezet, eszközök, módszerek és szokásrendszer kialakítása és használatának elsajátíttatása
A fenti speciális óvodai célok eléréséhez a következő feladatok kapcsolódnak a fő fejlesztési területeken:
- Kommunikáció és szociális viselkedés
- szociális kapcsolatteremtés elemeinek tanítása,
- beszéd vagy ennek hiányában alternatív, vizuális eszközzel történő kommunikáció használatának tanítása,
- tanítási helyzetben szükséges elemi szociális viselkedés kialakítása,
- augmentatív kommunikációs eszközök használatának tanítása mindennapi élethelyzetekben, a protetikus környezet részeként.
Korai kognitív funkciók
- elemi logikai műveletek, fogalmak, összefüggések tanítása
- szociális kognitív készségek fejlesztése,
- egyszerű aktivitásformák kialakítása strukturált keretek között,
- általánosítás képességének fejlesztése,
- az elsajátított képességek önálló használatának tanítása,
- az elsajátított képességek más összefüggésben való használata,
- képességek alkalmazása más, elsősorban otthoni környezetben.
- Viselkedésproblémák kezelése, megelőzése, alternatív viselkedések kialakítása
- kétszemélyes tanítási helyzetben való részvétel viselkedési elemeinek kialakítása,
- csoportba való beillesztés kialakítása,
- óvodán kívüli környezethez való adaptív viselkedés kialakítása.
Kiemelten fontos nevelési cél már óvodás korban is a lehető legnagyobb önállóság elérése az önkiszolgálás különböző területein: az étkezésben, öltözködésben, valamint a szobatisztaság és a személyi higiéné terén.
A gyerekek feladatvégzésének tervezésekor strukturált, vizuálisan kódolt, önálló munka megteremtésére törekszünk.
Az autizmus specifikus fejlesztés mellett a csoportba járó gyermekek egyéb kiegészítő terápiákon is részt vesznek.
- Kutya terápia
- Ayres terápia
- Babzsák fejlesztő program
Egyéb óvodai élethez kapcsolódó foglalkozások a csoportban
- Bábjáték/mesefeldolgozás
- Zenei nevelés
- Vizuális nevelés
- Játékra nevelés
- Így tedd rá – népi játékok módszertana
A csoportban a gyermekekkel egyéni képességeiknek és haladási ütemüknek megfelelően foglalkozunk, mivel óvodásaink verbális készsége, életkora, értelmi fejlettsége és érdeklődése nagyon eltérő.
A fejlődés különböző területein tapasztalható elmaradások kompenzálása, fejlesztése minden esetben a gyermekek lehetőségeinek és érdekeinek figyelembevételével zajlik. A szülőkkel való folyamatos kapcsolattartás és egyeztetés kiemelt és meghatározó szerepet kap. Óvodásaink nyugodt, kiegyensúlyozott viselkedésének feltétele a harmonikus személyi és tárgyi bázis megteremtésével érhető el.
Az esetleges viselkedésproblémák megelőzésének egyik eszköze a gyermekek szükségleteihez igazodó protetikus, áttekinthető környezetet, amelyben a legelőnyösebb módon valósul meg egyéni kommunikációs eszköztáruk használata.
A strukturált oktatáshoz adottak a feltételek, ennek alapján egy helyszínhez általában egy tevékenységforma tartozik annak szabályrendszerével. A napirendet úgy helyeztük el, hogy a gyermekek kényelmesen elérjék azt.
A szociális és kommunikációs fejlesztés során nagy hangsúlyt kapnak a különböző társas tevékenységek.
A csoport szakemberei nagyon fontosnak tartják a szülőkkel való együttműködést, az állandó konzultációt, hiszen mindannyiunk legfőbb célkitűzése az, hogy az óvodában elsajátított ismereteket gyermekeink képesek legyenek más környezetben, más felnőttekkel, s a későbbiekben önállóan is sikerrel alkalmazni.