A többségi intézményekben a sajátos nevelési igényű gyermekek sikeres integrációjának segítését az utazótanári hálózat megszervezésével és működtetésével látjuk el.
Intézményünk Utazó Gyógypedagógiai Hálózata a Szombathelyi Tankerülethez tartozó oktatási intézményekben integráltan – a többi tanulóval együtt – oktatott sajátos nevelési igényű tanulók ellátását biztosítja. Jelenleg több mint 20 általános iskolában és 3 gimnáziumban vezetjük a fejlesztő foglalkozásokat.
A különleges gondozást a szakértői és rehabilitációs bizottságok szakértői véleményében foglaltak szerint biztosítjuk. A sérülés specifikumától és az ellátás komplexitásától függően heti rendszerességgel, a törvény (2011. évi CXC. törvény 6. sz. melléklete, 20/2012.EMMI 138§) által meghatározott keretek között szervezzük az egészségügyi és pedagógiai célú habilitációs, rehabilitációs órákat. Kiemelt feladatunk ezen kívül az integrált ellátásban résztvevő intézmények számára a segítségnyújtás az együttnevelés eredményes megvalósításában, valamint az esélyegyenlőség biztosításában.
Az utazótanári szolgálat személyi feltételei
Az utazó gyógypedagógus hálózatban közreműködő szakemberek minden esetben a gyermek sérüléséhez, fogyatékossági típusához igazodó szakképesítéssel rendelkeznek.
A fogyatékosság típusának megfelelő végzettségű gyógypedagógus:
- oligofrénpedagógia szakos (tanulásban akadályozottak pedagógiája)
- tiflopedagógia szakos
- szurdopedagógia szakos
- szomatopedagógia szakos
- logopédia szakos
Az ellátottak köre
- mozgásszervi fogyatékos gyermek
- beszédfogyatékos gyermek
- látássérült gyermek (vak, gyengénlátó, aliglátó)
- hallássérült gyermek (siket, nagyothalló)
- értelmi fogyatékos gyermek (tanulásban akadályozott, értelmileg akadályozott)
- autizmus spektrum zavarral küzdő gyermek
- a pszichés fejlődési – súlyos tanulási, figyelem- és magatartásszabályozási zavarral küzdő gyermek (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia, hiperaktivitás és figyelemzavar)
Az utazó gyógypedagógus feladatai
- szakértői vélemények ismerete, értelmezése
- a gyermekkel való foglalkozás
- konzultáció a pedagógusokkal
- kapcsolattartás szülőkkel (pl.: fogadóóra)
- kapcsolattartás a szakszolgálatokkal
- adminisztrációs tevékenység (egyéni fejlesztési terv, beszámoló, tanév végi értékelés készítése)